Dekk går ut på dato – både på grunn av bruksslitasje og alder. Vet du om du kan bruke dine vinterdekk enda en sesong?
Når frosten har meldt sin ankomst og vi nærmer oss vintersesongen, så er det på tide å begynne å planlegge omlegging av sommerdekk til vinterdekk. Å gjenbruke fjorårets vinterdekk er både økonomisk og miljøvennlig. Etter en lang og varm sommer går man ned til garasjen og sjekker formen på vinterdekkene som har ligget i dvale. Men hvordan står det egentlig til med de dekkene?
- Det som er viktig å sjekke når man ser på dekkene er blant annet slitasjen på dekkene og produksjonsdatoen. Vinterdekk skal ha en mønsterdybde på minimum 3 millimeter og de skal ha riktig lufttrykk. De skal være lagret kjølig og mørkt for at gummiblandingen skal holde seg best. Det er også viktig å sjekke om dekkene er slitt på de riktige stedene, forteller produktsjef for personalbildekk i Vianor, Katrine Køste.
Å kjøre på vinterdekk med en mønsterdybde som er lavere enn 3 millimeter kan være farlig. Køste forteller at de egenskapene du kjøpte dekket med, når det var 7-8 millimeter, vil svekkes betraktelig under 3 millimeter.
- Når mønsterdybden er lavere enn 3 millimeter, kan ikke produsenten garantere noen egenskaper. Man bør bytte dekk når mønsterdybden er 4 millimeter, anbefaler produktsjefen i Vianor.
Nokian Tyres anbefaler skriver på sin hjemmeside at personalbildekkene deres er laget for sikker bruk i maksimalt ti år. Dersom dekkene er for gamle eller er lagret feil slik at aldringsprosessen fremskyndes, vil gummiblandingen bli hard og brukeropplevelsen vil ikke være den samme og sikkerheten er ikke som først antatt. Køste forteller at det samme gjelder for feil lufttrykk i dekkene.
- Hvordan vil et dekk som har feil lufttrykk, enten for lavt eller for høyt, påvirke dekket?
- Dekket vil få unormal bruksslitasje. Levetiden på dekket blir kortere, da det blir mer varme i dekket og mer friksjon mellom dekk og vei. Du vil heller ikke få utnyttet mønsterdesignet i dekket, noe som kan gi mindre sikkerhet og dårligere drening av vann og snø. Feil lufttrykk vil gi deg dårligere veigrep og bremseegenskaper, sier hun.
Korrekt lufttrykk vil derimot tillatte deg å bruke dekkets bredde og gi maksimal dekktreff på bakken. Det er særlig viktig for elbiler å bruke riktig lufttrykk, da høy rullemotstand vil forkorte levetiden på bilen. Hvilket lufttrykk som er riktig for dine dekk kan du finne i bilens instruksjonsbok eller se på produsentens anbefalinger. Køste anbefaler å sjekke lufttrykket på bensinstasjon eller et bilverksted hver tredje uke.
- Det er også viktig å se om dekket har bemerkelsesverdig lavere mønsterdybde på den ene siden av dekket. Slitasjen på dekket kan fortelle om feil på bilens utforming, for eksempel feil forstilling. Det er vanlig med en viss forskjell på mønsterdybden, og mønsterdybden skal alltid måles der den er lavest, men dersom man oppdager svært ulik slitasje på dekket, bør man ta bilen til hjulstillingskontroll, forteller Køste.