Økt klimabevissthet og fallende priser har gjort elbiler og hybridbiler stadig mer populære. Ved utgangen av oktober var det registrert 103.350 nye personbiler, hvorav 89 prosent var heleektriske, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Det ser man også i oversikten over de ti mest solgte bilene i året til oktober, som alle er elektriske.
Topp ti mest solgte biler i år |
Tesla Model Y |
Volvo EX30 |
Volkswagen ID.4 |
Tesla Model 3 |
Toyota bZ4X |
Skoda Enyaq |
Volkswagen ID.3 |
Nissan Ariya |
Toyota Yaris |
Audi Q4 e-tron |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Mens flere og flere mennesker omfavner denne typen biler, er færre klar over deres spesifikke service- og vedlikeholdsbehov, har Vianor lagt merke til.
Brems hardt én gang i uken
En viktig ting for forbrukeren å huske på er at elektriske og hybridbiler hovedsakelig bruker generativ bremsing, som er den elektriske motoren som hjelper til med å bremse kjøretøyet ved bremsing.
– For førere av elektriske eller hybridbiler er det viktig å bremse skikkelig ofte for å holde de fysiske bremsene i god stand. Ellers bygger det seg opp smuss og rust, noe som kan føre til at bremsene setter seg fast og forlenger bremselengden – noe du spesielt vil unngå når du virkelig trenger å stoppe plutselig, sier Harald Nordseth, Car Service Manager hos Vianor.
For å holde bremsene i god form, gir Harald Nordseth det enkle rådet at en gang i uken bør eiere gjøre en hard brems og la de fysiske bremsene fungere. Dette er en av de viktigste og kanskje enkleste handlingene bileieren kan ta. Generativ bremsing gjør jobben sin i hverdagen, men den kan ikke erstatte de fysiske bremsene i en situasjon der rask bremsing er nødvendig.
Viktig å sjekke fjæringssystemet og batteriet
Elektriske kjøretøy veier vanligvis mer enn tradisjonelle biler på grunn av batteriets ekstra vekt. Siden dette legger mer belastning på fjæringssystemet, betyr det at fjæringsproblemer er mer utsatt i elbiler enn i konvensjonelle biler.
Siden slike problemer kan redusere stabiliteten, forårsake ujevn dekkslitasje og forlenge bremselengden, er det spesielt viktig å sjekke fjæringssystemet grundig når bilen er på service.
– Batterier på elektriske kjøretøy er vanligvis plassert under kjøretøyet og er utsatt for støtskader, spesielt når du kjører på ujevne veier som skog og landeveier. Det er viktig å sjekke batteriet regelmessig, da selv små bulker kan skade den ytre beskyttelsen og de indre delene, noe som kan påvirke både funksjon og sikkerhet, sier Alanko.
Mens elektriske kjøretøy skiller seg fra tradisjonelle biler i konstruksjonen, ligner hybrider dem desto mer. I tillegg til anbefalingen om å utføre regelmessig kraftig bremsing, er servicekravene veldig like biler med forbrenningsmotor, som regelmessig kontroll av motorolje og skifte av oljefilter.
Elektriske kjøretøy er ikke «vedlikeholdsfrie» i Norden
Noen elbilmerker tilbyr ikke noe standardisert vedlikeholdsprogram i Norden. Årsaken er at de anses som «vedlikeholdsfrie» i mildere klima, som California. Men under nordlige forhold med kaldere klima står elbiler overfor helt andre utfordringer, som slitasje på bremser og fjæring på grunn av salt, fuktighet og minusgrader.
– Løftet om ingen vedlikehold betyr at mange velger å ikke ta med kjøretøyene sine til service. Men de som bruker elbil i nordisk klima bør vurdere å gjøre det årlig, sier Harald Nordseth.
For å møte de spesifikke behovene til elektriske kjøretøy, inkludert vedlikeholdsfrie kjøretøy, tilbyr Vianor tjenester skreddersydd for elbiler. Dette inkluderer inspeksjon av blant annet bremser, fjæring og batteri.
Mediekontakt
Vianor er den største dekk- og bilservicekjeden i Norden og en pioner innen digitale dekktjenester. Vi har 174 egne verksteder og et bredt partnernettverk i Sverige, Norge og Finland. Vi hjelper privatkunder og bedrifter med dekk- og bilservice i samarbeid med bransjens ledende leverandører – alltid med sterk profesjonalitet og en vennlig behandling. I 2023 var omsetningen vår på 344 millioner euro. Vi er en del av Nokian Tyres Group.
Dekk- og bilverksted. Klar for hver tur. vianor.no