Med høsten kommer også regn og mørkere tider. Da er det viktig for din og andres sikkerhet at bilens lys, frontrute og vindusviskere fungerer optimalt.
Både din og andres sikkerhet kan enkelt forbedres gjennom å kontrollere bilens lys. Fungerer alle lys og gir de best mulig lysstyrke uten å blende andre trafikanter?
På hovedlysene foran kan det lønner seg å bytte ut pærene parvis selv om kun den ene har gått, for trolig går den andre kort tid etter. Lysstyrken vil da også forbli lik på begge lyktene, noe som er ekstra viktig dersom bilen har lykter med høy effekt, sier Harald Nordseth, bilservicemanager i Vianor Scandinavia.
Feiljusterte lykter er lik dårlig lys
Mange som har forsøkt å bytte pærene sine selv på nyere biler vet at det kan være komplisert, eller nesten helt umulig uten mye demontering eller spesialverktøy. Har bilen xenonlykter er det også en liten risiko for elektrisk støt på grunn av lyktenes høye spenningsnivå. Derfor anbefales det å overlate arbeidet til fagfolk.
– Når det gjelder LED-lykter er det ikke alltid de kan byttes ut. Hvis lykten går i stykker, må hele lampeinnsatsen skiftes. En feilmontert pære eller lykt gir feil lysbilde som kan bidra til å blende andre trafikanter, sier Nordseth.
Sjekk derfor alltid lys innstillingen umiddelbart etter et pæreskift eller om hele lampen har vært demontert eller byttet.
Glem heller ikke å vaske lyktene med jevne mellomrom. Lyktespyleren klarer ikke alltid å rengjøre alt, og skitne frontlykter gir dårlig effekt.
Reparer skadde frontruter umiddelbart
Steinsprut er den vanligste årsaken til skade i ruten, men også sprekker og slitasje forekommer. Slitte pusseblader sliter mere på ruten og kan lage slitespor.
– Hvis du får en stein i frontruta er det viktig å ta kontakt raskt slik at denne skaden eventuelt kan repareres før ruten sprekker. Om det skjer må frontruten skiftes, og må man ut med egenandel som man ofte slipper på en reparasjon.
Selv om den eventuelle skaden ikke forstyrrer førerens sikt direkte er det lurt å reparere det så fort som mulig. Frontruten er en viktig del av bilens konstruksjon, og en skadd rute reduserer kollisjonssikkerheten.
– Samtidig som du bytter frontrute anbefales det å bytte viskerbladene. Frontruta bør også rengjøres innvendig jevnlig slik at sikten forblir best mulig og friskluftfilteret bør byttes jevnlig for å unngå dugg og ubehagelig lukt i bilen, sier Nordseth.
Dårlige dekk øker risikoen for vannplaning
– Nå er tiden inne for å sjekke tilstanden til sommerdekkene dine. Slitte dekk har dårligere kjøreegenskaper, særlig på våt vei. Derfor bør du investere i nye dekk før mønsterdybden blir så lav at sikkerheten forverres betydelig, anbefaler Nordseth.
Ifølge loven skal sommerdekk ha en mønsterdybde på minst 1,6 millimeter, men dekkets våtgrep og bremselengde forverres betydelig allerede når mønsterdybden er lavere enn fire millimeter.
– Mange er ikke klar over at dekkene deres er utslitte. I Vianor måler vi mønsterdybden til dekkene digitalt på alle biler som er på service eller reparasjon. Da får du en tydelig rapport om dekkene er i god stand eller om det er på tide å kjøpe nye. Det er også mulig å komme til et av våre verksteder for å måle mønsterdybden gratis, sier Nordseth.
Vianor AS
Harald Nordseth, bilservicemanager Vianor Scandinavia, tlf. 905 46 206
[email protected]
Kjetil Røssel, Marketing Manager, Nokian Tyres Norge, tlf. 911 55 274
[email protected]
Facebook I Instagram I Linkedin
Vianor er Nordens største dekk- og bilverkstedkjede og en forløper innen digitale dekktjenester. Vi har 175 egne serviceanlegg og et omfattende Vianor-partner nettverk i Norge, Sverige og Finland. Vi tilbyr et stort utvalg dekk samt dekk- og bilverkstedtjenester – med høy kompetanse og kundevennlighet.
Les mer: www.vianor.no