Intens varme, unger i baksetet som vil ha is, myggstikk som klør, innestengt luft og langt til neste bensinstasjon... Det er ikke til å stikke under en stol at ferie på hjul kan ha sine utfordringer. Like fullt er bilferie med familie eller venner en fantastisk måte å oppleve landet på. For å gi sommeren på hjul de beste forutsetninger, er det noen forberedelser du kan gjøre i god tid. Her kommer våre beste tips for bilferie-sommeren!
Vianors sjekkliste for en god bilferie:
- Sjekk klimaanlegget
- Sjekk dekkene: mønsterdybde, lufttrykk og generell tilstand
- Husk å sjekke reservedekket – ha kontroll på jekk og hjulvinne
- Sjekk væskenivåer: motorolje, kjølevæske, bremsevæske etc.
- Sikre god sikt ved å bytte vindusviskere, grundig vask på innsiden av rutene og tilstrekkelig spylervæske
- Kontroller lysene – også på henger og campingvogn
- Pakk fornuftig, fordel vekten og sikre lasten
- Ha nødvendig utstyr som refleksvest, varseltrekant og førstehjelpssett lett tilgjengelig
- Pust med magen og husk solkrem!
Synes du det er mye å huske på eller synes du det er vanskelig å få sjekket bilen selv? I juni og juli tilbyr vi Ferieklar bil til kun 498,-. Ta kontakt med ditt nærmeste Vianor servicesenter eller ring for bestilling!
Klimaanlegg
På sitt aller beste kan Sommer-Norge by på dager med strålende sol og intens varme. Da er det godt å kunne sette på klimaanlegget og nyte sval og frisk luft inne i bilen. Dersom AC-anlegget ikke lenger blåser kaldt eller du opplever ubehagelig lukt i kupéen, kan det være på tide med en AC-service eller AC-rens.
Dekksjekk
Dekkets kvalitet og tilstand er helt avgjørende for sikkerheten, uavhengig om du har kjøpt nye dekk eller skiftet til de gamle i våres. Dekk av høy kvalitet gir deg bedre forutsetninger dersom en situasjon skulle oppstå, særlig når det gjelder bremselengder og vannplaning.
Mønsterdybden like viktig på sommeren som vinteren
I typisk norsk sommervær, nemlig regnvær, er tilstrekkelig mønsterdybde avgjørende for sikkerheten. Nyere tester viser at bremselengden til et sommerdekk med 2 mm mønsterdybde er over 12 meter lenger enn bremselengden med et nytt dekk. I praksis vil dette si at dekk som fortsatt er lovlige, men under anbefalt mønsterdybde, har tre billengder lenger stopplengde enn litt brukte dekk med 7 mm gjenstående mønsterdybde.
Synes du selv det er vanskelig å bedømme om mønsterdybden er bra nok, kan du komme innom ditt nærmeste Vianor servicesenter for en sjekk. Vi benytter et digitalt verktøy, SnapSkan, som måler mønsterdybden raskt, enkelt og presist.
For å gjøre det enklere for sjåfører å kontrollere mønsterdybden selv har Nokian Tyres utviklet slitasjeindikator og vannplaningsvarsler. Slitasjeindikatoren er tall på dekkbanene som viser mønsterdybden i millimeter, slik at du vet om dekket er sikkert eller ikke. I tillegg har dekket en vannplaningsvarsler som viser når risikoen for vannplaning øker. Midt på mønsteret finnes et dråpesymbol som forsvinner når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter.
Sjekk lufttrykk
Riktig lufttrykk er viktig fordi det reduserer dekkslitasje og rullemotstand betydelig. Hva som er riktig lufttrykk for din bil, finner du i brukerhåndboken som fulgte med bilen. Husk at lufttrykket påvirkes av temperaturen. Når det blir kaldt synker lufttrykket, og når det blir varmt vil det øke.
Dekkenes lufttrykk bør alltid måles på kalde dekk, ettersom kjøring varmer opp dekkene. Hvor du foretar målingen vil også kunne påvirke resultatet. I en varm garasje kan temperaturen være så mye som 30 ˚C høyere enn ute, eller omvendt om du sjekker dekkene i en kjølig hall på en varm sommerdag. Lufttrykket inne vil da være for lavt eller høyt i forhold til temperaturen ute.
Pakk fornuftig
Bilen kan fort bli svært fullpakket når hele familien skal på tur. Sørg for å pakke riktig og fornuftig, både av praktiske og sikkerhetsmessige grunner.
Hvor i bilen vekten er fordelt, er viktig for din kjøreglede og passasjerenes sikkerhet. Sjekk maksvekten for bilen din, slik at du vet hvor mye den kan lastes med. Fordel vekten av all bagasjen på midten ved å pakke de tyngste veskene så langt frem i bagasjerommet som mulig. Legg bagasjen mot sidene og seteryggen i bagasjerommet, og bruk festekroker om du har. Unngå å ha løse gjenstander liggende inne i bilen, på hattehyllen eller i baksetet. Om du bruker takstativ eller takboks, må du forsikre deg om at lasten er ordentlig fastspent, og ikke overskrider bilens tillatte takvekt.
Sjekk sikt, væsker og motorolje
Pass på at du får best mulig sikt ved å vaske bilrutene innvendig før avreise. Slik unngår du merker og film på frontruten som forstyrrer og reduserer sikten i varierende vær og lysforhold. Pass på at det er nok spylevæske på beholderen, og ta gjerne med en ekstra kanne for påfyll ved behov. Er det lenge siden vindusviskerne ble inspisert eller skiftet, bør du også gi dem en kjapp kontroll - de må naturlig nok skiftes ut fra tid til annen.
Sørg for at bilen har nok og riktig kjølevæske. God og riktig blandet kjølevæske øker motorens koketemperatur til opp mot 134 grader.
Sjekk motoroljen ved å peile og etterfylle ved behov. Oljen smører, kjøler og renser motoren, vær derfor påpasselig med å skifte denne på anbefalt intervall – gjerne årlig - og kontroller nivå før du legger ut på langtur.
Kontroller lys
Å sjekke om lysene på bilen fungerer er enkelt og raskt, og er derfor smart å ta seg tid til før avreise. På moderne biler skal en få et varsel i dashbordet om en av lyspærene har gått, men det er uansett lurt å ta en runde rundt bilen og se om alle lys fungerer som de skal. Sjekk også fjernlyset. Om du skal ha med tilhenger, campingvogn eller sykkelstativ, må du sjekke at blinklys og bremselysene fungerer overalt og er synlige.
Nødvendig utstyr
Når bilen er full av fiskestenger, telt, soveposer, klær for all slags vær og alt annet familien måtte trenge, er det ikke så lett å si om du har det du trenger for potensielle uhell langs veien. Sørg for å ha varseltrekant og refleksvest lett tilgjengelig, slik at du ikke må pakke ut hele bilen for å finne det igjen ved behov. En nødpakke med vann, startkabler, lommelykt og utstyr for å skifte hjul bør være tilgjengelig. Ha også et førstehjelpssett lett tilgjengelig.
Reservedekk
Ifølge NAF er punkteringer en av de vanligste årsakene til at biler blir stående fast i trafikken. Før var det standard med jekk og reservehjul i bilen, men flere bilprodusenter har byttet ut det med punkteringsvæske og kompressor. På nyere biler har ekstra hjul blitt nedprioritert på bekostning av plass og design. De har ofte et mindre dekk av mini-typen, som har flere kjørebegrensninger.
Husk at et reservehjul er beregnet for begrenset bruk; kun for å få deg frem til nærmeste verksted. Om du ikke har testet jekken før, kan det være lurt å sette seg inn i hvordan den fungerer før et potensielt uhell finner sted. Har du verken reservehjul eller punkteringsutstyr, er du avhengig av veihjelp ved en eventuell punktering.
God tur – og husk solkrem
Liker du å ta bilder på tur? Del gjerne dine bilferie-bilder med oss på Instagram med #ferieklarbil og #vianornorge