Pigg eller piggfritt? Premium eller budsjett? Spesielle EV-dekk? Dette er noen av spørsmålene som kunder vanligvis stiller når de kommer til Vianors servicesentre eller nettbutikk på jakt etter et nytt sett med gode vinterdekk 

Vianors salgssjef i Norge, Ann Kristin Storholm, svarer på de tre mest vanlige spørsmålene som bileiere vurderer før de bestemmer seg for hvilke vinterdekk de skal kjøpe for den kommende sesongen.  

Pigg eller piggfritt? 

Dersom du lurer på om du skal velge piggdekk eller piggfrie dekk, er du ikke den eneste. Dette er et spørsmål som dukker opp hvert år når temperaturene begynner å synke. Svaret avhenger av bilen din, kjørestil, hvor du kjører og dine prioriteringer. 

«Hvis du hovedsakelig kjører på godt vedlikeholdte hovedveier og har en proaktiv kjørestil under isete, snørike og våte forhold, er piggfrie dekk et utmerket alternativ. Hvis du alltid vil opprettholde det beste isgrepet, spesielt når du kjører på isete sideveier, anbefaler vi piggdekk», sier Storholm. 

Piggfrie vinterdekk fremhever kjørekomfort og stillhet og gir mer fleksibilitet når det kommer til dekkskift, da de kan monteres tidligere på høsten og beholdes på bilen til langt ut på våren. Piggdekk gir derimot ekstrem sikkerhet også under krevende vinterforhold.  

Prøv dekk uten risiko 

Hvis du er vant til å kjøre med enten piggdekk eller piggfrie dekk, kan tanken på å bytte til en annen type vinterdekk virke skremmende. Takket være Vianors 30-dagers fornøydgaranti kan du prøve en ny type dekk eller en ny produsent av dekk uten risiko. Hvis du bestemmer deg for å bytte innen 30 dager etter kjøpet, bytter Vianor dem uten ekstra kostnad. Ønsker du å velge dyrere eller rimeligere dekk, betaler du eller vi differansen. 

Ifølge Storholm har forskjellen mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk blitt betydelig mindre de siste årene. Så kanskje det er på tide å prøve noe nytt? 

«Grepet på piggfrie premium dekk, som Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5, har blitt betydelig forbedret og er nå mye nærmere piggdekk når det gjelder sikkerhet. Og dagens piggdekk – spesielt Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10, for ikke å snakke om EV-versjonen av den – er svært komfortable, stillegående og enkle å kjøre med.» 

Som en del av vinterdekktesten 2024 sammenlignet det finske magasinet Tekniikan Mailmaa rullemotstanden til vinterdekk for å finne ut hvilke dekk som er mest drivstofføkonomiske eller tilbyr det bredeste utvalget for elektriske kjøretøy. Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10 piggdekk hadde lavere rullemotstand enn mange piggfrie dekk, og var de mest drivstofføkonomiske av alle de testede piggdekkene. Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5 piggfrie vinterdekk hadde lavere rullemotstand enn noen andre dekk i testen. 

Budget eller premium? 

Et annet ofte stilt spørsmål gjelder forskjellen mellom billig- og premium dekk. De ser like ut, så hva er forskjellen? 

«Hvert dekk fungerer best under spesifikke forhold», forklarer Storholm, og legger til at Vianor tilbyr et bredt utvalg av vinterdekk fra mange produsenter, i forskjellige prissegmenter og for ulike behov, så det er noe for enhver smak.  

«Premiumdekk er imidlertid utviklet for å yte gjennom hele den nordiske vinteren, fra våte veier om høsten til snødekte underlag midtvinters og på isete veier om våren. De er tryggere og mer forutsigbare under alle forhold», bemerker Storholm. 

Hun legger til at premiumdekk ofte produseres på en mer bærekraftig måte, laget av materialer av høy kvalitet og som er grundig testet. "Som et resultat får du et langvarig, godt vinterdekk som er trygt, komfortabelt og energieffektivt, så i det lange løp er ikke premiumdekk så dyre som de kan virke." 

Som en hjelpende hånd  gir Vianors bekymringsfrie betalingsløsning deg 30-60 dagers kostnadsfri betalingstid på alle kjøp av dekk- og bilservicetjenester - uten ekstra gebyrer.  

Spesielle dekk for elbiler? 

Et tredje spørsmål som Vianors dekkeksperter får flere og flere spørsmål om, er om man skal kjøpe spesielle vinterdekk til elbiler.  

Det korte svaret er nei. Hvis lastekapasiteten er tilstrekkelig og de tekniske spesifikasjonene ellers stemmer overens, trenger du ikke kjøpe et spesialdekk til elbilen din.  

Storholms litt lengre svar høres slik ut: «Alle Nokian Tyres’ vinterprodukter er egnet for elbiler. Men hvis du er ute etter best ytelse, holdbarhet og optimal komfort i en stillegående elbil der det ikke er motorstøy, er spesialmodeller som Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10 EV og Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5 EV enda bedre.» 

Hvis du er i tvil om en bestemt type vinterdekk passer til bilen din, kan du lene deg på Vianors 100% fornøydgaranti 

"Som en del av våre kundeløfter vil en fagperson alltid dobbeltsjekke at dekkene du har bestilt passer til bilen din. Du trenger ikke å være eksperten», forsikrer Storholm.  

 

Skjerpet lovgivning om vinterdekk 

Våre naboer i Finland og Sverige strammer inn lovkravene, og krever fom 1. desember at vinterdekk må være testet og godkjent for krevende vinterforhold, enten ved hjelp av snøgrepsmerking (3PMSF) eller ved at det er et piggdekk.

I Norge har vi foreløpig ikke et slikt formelt krav, men alle sjåfører er pålagt å kjøre med forsvarlige dekk etter vær og føreforhold. 

Snøgrep er indikert med et Three-Peak Mountain Snowflake-symbol (3PMSF) som finnes på EU-etiketten og/eller dekkets sidevegg. Det garanterer at dekket er spesielt designet og testet for å ha snøgrepet som trengs for nordiske vinterforhold.  

For vinterdekk er minste lovlige mønsterdybde 3 mm, men en minimumsdybde på 4 mm anbefales for å holde deg trygg på slaps eller snø føre. 

Med disse kravene i tankene vil mange bileiere være på vei til dekkverkstedet nå i høst. Som den største dekk- og bilservicekjeden i Norden, er Vianor stedet hvor en god del av disse henvender seg for å få hjelp.  

 

Les mer om dekkmerking

 

 

På tide med nye dekk?

Her kan du enkelt søke etter dekk via. registreringsnummer, bilmodell eller dekkstørrelse.

Finn dekk