Til nå har siste tallet i registreringsnummeret til kjøretøyet bestemt når bilen skal inn til kontroll, men med de nye EU-reglene vil datoen for førstegangsregistreringen avgjøre kontrollfristen.
- Dette betyr i praksis at de fleste bileiere kan kontrollere kjøretøyet når de vil, bare de blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll, forteller produktsjef for bilservice i Vianor, Harald Nordseth. - På denne måten får også forbruker mer frihet til å velge selv når bilen skal kontrolleres.
Slik som tidligere skal person- og varebiler kontrolleres fire år etter førstegangsregistrering, og tunge kjøretøy etter ett år. Neste kontroll vil være annethvert år for person- og varebil, og hvert år for tunge kjøretøy, informerer produktsjefen i Vianor.
Gradvis endring
Statens Vegvesen forteller at det vil være en gradvis innfasing til nye kontrollfrister.
-Det er ikke slik at alle biler får en ny frist i februar, den fristen du har gjelder frem til det gjennomføres en ny kontroll, forteller avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens Vegvesen.
Strengere krav for kontrollører
Slik reglene har vært tidligere, har det kun vært krav til selve virksomheten som utfører kontrollen, og ikke personalet. Nå blir det strengere krav for kontrollørene.
- For å kvalitetssikre kontrollene, blir det nå også krav om opplæring og personlig godkjenning kontrollører og tekniske ledere, sier Nordseth.
Nordseth forklarer at målet med endringen er å heve kompetansen og å gjøre kontrollene bedre og likere hos alle kontrollorgan. De nye personalkravene vil koste verkstedene, noe som kan resultere i en endring i prisnivået hos de ulike aktørene.
-Vianor tar 799 kroner for EU-kontroll per dags dato, og vi skal fortsette å tilby gode priser til kundene våre, sier Nordseth.
Krav om kontroll av traktorer
Fra 2021 blir det også krav om kontroll av traktorer med hastighet over 40 km/t. Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen forteller at traktorene skal første gang inn til kontroll fire år etter registreringsdato, og deretter annethvert år.
-Disse reglene gjelder i all hovedsak til bruk av transport eller arbeid på offentlig vei. Dersom traktoreiere føler seg usikre på om deres kjøretøy skal inn til kontroll, så kan de rådføre seg med våre ansatte, sier produktsjef Nordseth i Vianor.